Over mindfulness

Door ons jachtige bestaan vergeten we vaak stil te staan. Onze gerichtheid op doen en streven naar beter of meer levert voor veel mensen meer stress op dan gezond is. Met alle gevolgen van dien. We raken overprikkeld en vermoeid, we piekeren, krijgen lichamelijke klachten, slaap- en eetproblemen wat kan uitmonden in verslaving, depressie en burnout. We nemen geen tijd om stil te staan bij onze ervaringen en als deze moeilijk of pijnlijk zijn, is onze eerste neiging er met een grote boog omheen te lopen.

Mindfulness betekent opmerkzaamheid. Stil staan en opmerken wat er op dit moment in je omgaat. Welke gedachten en gevoelens er spelen en wat dat met je lichaam doet. Hoe je heel snel oordeelt door iets goed of fout of plezierig of vervelend te vinden. Met welke automatische patronen je op stress reageert en hoe je daar last van kan hebben. Door te aanvaarden wat er op dit moment voor je speelt en er met mildheid naar te kijken, ontstaat er ruimte. Je krijgt meer keuzemogelijkheden in moeilijke situaties. Op het werk of thuis.

Mindfulness combineert hedendaagse psychologische inzichten met traditionele en beproefde vormen van meditatie en yoga. Deze vormen worden ingezet op een makkelijk toepasbare, praktische manier. Er is inmiddels ruim voldoende wetenschappelijk bewijs dat mindfulness  beoefening werkt en positieve effecten heeft op het welbevinden en de gezondheid van mensen. Deze onderzoeken betreffen specifieke doelgroepen in de gezondheidszorg, zoals onder meer mensen met chronische pijn, terugkerende depressie, ADHD en kanker. Alsook werkende mensen in bedrijven en andere maatschappelijke organisaties.